موفقیتی بزرگ در پژوهشهای چربی بژ، راهی برای مقابله با چاقی ودیابت نوع 2

30 اوت 2016- چربی بژ دارای هر دو ویژگی‌ چربی سفید و چربی قهوه‌ای است، این چربی می‌تواند مانند چربی سفید انرژی را ذخیره کند و مانند چربی قهوه‌ای، انرژی را بسوزاند. محققان از زمان شناسایی سلولهای چربی بژ در سال 2015، نشان دادند که این سلولها قادر به سوئیچ بین دو عملکرد ذخیره سازی و سوزاندن انرژی هستند.

در یک مداخله‌ی جدید، محققان دانشگاه کالیفرنیا راه نگه داشتن سلولهای بژ را در وضعیت سوزاندن انرژی یافتند. پرفسورKajimuraوهمکارانش با جلوگیری ازهضم میتوکندریهای موجود درسلولهای بژ توسط این سلولها، از موشها در برابر چاقی و نشانه‌های پیش دیابت محافظت کردند.

 Svetlana Altshuler-Keylinدانشجوی کارشناسی ارشد آزمایشگاه پرفسور Kajimuraکه برروی این پروژه مطالعه می‌کرد، گفت: ما می‌دانستیم رنگ چربی‌ها قهوه‌‌ای و بژ به دلیل میزان میتوکندری‌های رنگی موجود در آنها است، بنابراین متعجب بودیم که چه اتفاقی برای میتوکندریها می‌افتد وقتی که سلولهای بژ به سلولهای چربی سفید تبدیل می‌شوند؟

 محققان دریافتند که مجموعه ای از ژنهای مرتبط با میتوکندری در چربی بژ بسیار فعال هستند اما زمانیکه این سلولها به سلولهای چربی سفید تبدیل می‌شوند، فعالیت این ژنها بطور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

دانشمندان با کنترل فرآیندی بنام اتوفاژی که در هضم اجزاء داخلی سلول دخالت دارد، توانستند میزان چربی بژ را در موشهایی که در معرض هوای سرد قرار گرفته بودند یا با استفاده از دارو، در بدن احساس سرد بودن محیط را القا کرده بودند، تقویت کنند. قرار گرفتن در هوای سرد یکی از عوامل  استرس زای خاص برای تغییر وضعیت سلولهای چربی بژ برای سوزاندن انرژی است.

 در موشهایی که ژنهایی کلیدی اتوفاژی آن حذف شده بود، چربی بژ به مدت طولانی تری نسبت به  موشهای طبیعی باقی مانده و مقادیر زیادی انرژی با سرعت بیشتر سوزانده می شود. دانشمندان موشهای فاقد ژنهای کلیدی اتوفاژی را به مدت 8 هفته با رژیم پرکالری تغذیه کردند، نتایج نشان داد این موشها در مقایسه با موشهای طبیعی اضافه وزن کمتری یافته و مقاومت به انسولین در بدن  آنها کمتر است.

تیم پرفسور Kajimuraمعتقدند این یافته‌ها می‌تواند به تحقیقات در مورد تقویت چربی بژ در افراد چاق در معرض خطر دیابت نوع 2 کمک کند.

پرفسور Kajimuraمی‌گوید: با افزایش سن، میزان چربیهای بژ در بدن کاهش می‌یابد و ما تصور می‌کنیم یکی از عوامل اصلی بروز چاقی مرتبط با سن همین موضوع است، زیرا میزان دریافت مواد غذایی فرد ثابت می‌ماند در حالیکه  مقدار کمتری انرژی سوزانده می‌شود. شاید درک این فرایند به حفظ چربی بژ و در نتیجه سالم ماندن افراد در سنین بالا کمک کند. نتایج این تحقیق درمجله‌ی Cell Metabolismبصورت آنلاین منتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2016/aug/breakthrough-into-beige-fat-research-could-combat-obesity-and-type-2-diabetes-98030994.html